Digitaltryck och webbproduktion växer snabbt för Henrix

Anders ”Aje” Josefsson – print/produktion Henrix, Christer Johansson – VD Henrix och Pamela Davies - Primotek

Anders ”Aje” Josefsson – print/produktion Henrix, Christer Johansson – VD Henrix och Pamela Davies – Primotek

Digitaltryckeriet och produktionsbyrån Henrix i Huskvarna har dubblat sin digitaltrycksproduktion senaste åren. Nu investerar man i ytterligare en digitalpress, Xerox Versant 2100, från Primotek.

Volymerna ökar hela tiden och man behåller de två tidigare maskinerna (en Xerox 700 och en Xerox 770).

– Kunden väntar inte på något, vi möter framtiden på det här sättet när kunderna behöver sina trycksaker snabbare och snabbare, säger Christer Johansson som är ägare till Henrix.

Upplagorna går snabbt ner och blir i många fall extremt små vilket gör att man plockar jobb från offset till digitalt.

Man trycker exempelvis mycket adresserade utskick, som till exempel vykort.

– Intersport och Sydved är två stora kunder till oss som vi trycker mycket vykort för, berättar Christer Johansson.

Webbproduktionen ökar

Samtidigt ökar också antalet uppdrag inom webbproduktion där man tar på sig helhetsuppdrag som spänner från strategi och planering till kodning och design.

– Ett litet företag la inte pengar på att utveckla en webbplats för några år sedan, idag gör man det. Alla företag måste ha en webbplats idag, säger Christer Johansson.

Henrix är idag åtta personer och tre av dem jobba med byråuppdrag. 30 till 40 procent av byråtimmarna läggs på webbproduktion. Annars är det mycket original och form för tryck.

Tillväxt

Räkenskapsåret som avslutas idag den 30 april har gått bra, berättar Christer Johansson.

– Ökningen ligger på runt 18 procent och omsättningen landar på cirka 13 miljoner kronor för året som vi stänger idag, säger Christer.

Den första oktober förvärvade Henrix Vettertryck som omsätter ungefär lika mycket men med fokus på offsettryck. I och med den affären och den positiva utvecklingen på Henrix så tror man på en ökning även på det nya året.

– Från första januari har vi en ny resurs på säljsidan som gör att vi kommer öka synligheten för Henrix fram över, avslutar Christer.

Källa: Branschkoll; Karlsson, Ola. 2015.  (Hämtad 2015-05-06).